Wandelen is voeding voor je brein, maar hoe werkt dat dan

Lees de blog van Arvin, Fysiotherapeut en Psychosomatisch therapeut in opleiding. Mentale problemen kunnen wel degelijk zorgen voor fysieke klachten. Arvin legt je in zijn blog uit hoe het kan dat een wandeling als voeding functioneert voor je brein.

Een wandeling als voeding voor het brein

Het was al populair maar sinds de komst van het coronavirus en de bijkomende lockdowns is het bij veel mensen niet meer weg te denken: Een wandeling. Voor sommige mensen inmiddels zo vanzelfsprekend als het poetsen van de tanden of het nemen van een kopje koffie in de ochtend. Dat een wandeling een positief effect heeft op het lichaam is voor de meeste mensen wel bekend, maar dit simpele en gezonde tijdverdrijf heeft meer gunstige gevolgen voor het individu. Wist je al dat die wandeling ook effect heeft op een van de belangrijkste organen van de mens: Het brein.

De evolutionaire ontwikkeling van de hersenen

De hersenen ontwikkelen zich op een bijzondere manier. De eerste structuren ontstaan tijdens de embryonale fase en zijn vooral gericht op de basale functies van de mens. Denk hierbij aan ademhaling, spiertonus in het lichaam, regeling van de hartslag en etc. De structuren die hieronder vallen worden geclassificeerd als het “archiniveau” het oudste niveau van onze hersenstructuren.
Hierna wordt het al wat ingewikkelder en ontstaan de functies die verantwoordelijk zijn voor emotie, angst en taken die zonder nadenken uitgevoerd worden zoals fietsen en wandelen. Dit is het middelste niveau en wordt ook wel ‘het paleoniveau’ genoemd. Dit bevat onder andere het centrum voor emoties (limbisch systeem) en het centrum voor angst (de amygdala).
Het laatste en evolutionair gezien het jongste niveau wordt het “neoniveau” genoemd. Onder dit niveau valt de hersenschors of wel de cortex, en de kwabben die ingedeeld worden in 4 centra onder dit niveau. Het neoniveau is het jongste en meest complexe niveau en onderscheid ons van dieren, de neocortex van de mens is namelijk vele malen sterker ontwikkeld dan die van dieren. Het zal je dan ook niet verbazen dat dit niveau de meest geavanceerde en ingewikkelde functies bevat.

De rol van de wandeling

Ik hoor je denken: “wat heeft mijn wandeling met deze informatie te maken”? Door het maken van een wandeling worden een aantal belangrijke hersenstructuren van het jongste niveau gestimuleerd. Deze stimulans brengt de nodige voordelen met zich mee.
Tijdens je wandeling worden de vooste hersenkwab en de hippocampus geprikkeld terwijl de activiteit van de amygdala en het limbisch systeem geremd worden. Wat je daar dan precies van merkt?
-een scherper en beter geheugen.
-een verbeterd vermogen tot creatief denken
-een verbeterd vermogen op het gebied van abstract denken
-een verbeterd vermogen op het gebied van plannen
-een verminderde kans op depressie en angst gerelateerde stoornissen

Zo valt er te zien dat naast een dieet van superfoods, kurkuma en noten een wandeling misschien nog wel voedzamer is voor ons brein!

Bronnen

https://www.apa.org/pubs/journals/releases/xlm-a0036577.pdf

https://loopjezelfbeter.nl/de-fysiologie-van-stress/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8716584/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8602192/